یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۴

مقاله اي به قلم بيل گيتس؛

مزاياي استفاده از فناوري در مدرسه/ گرايشهاي يادگيري آنلاين

بيل گيتس

دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۰:۰۰


بيل گيتس، بنيانگذار مايکروسافت در سايت شخصي خود در مقاله اي روياي روشهاي بهتر تدريس را به تصوير کشيد و ابراز اميدواري کرد که فناوريهاي نوين آموزشي بتوانند تحولي در کلاسهاي درس ايجاد کنند.

 به گزارش خبرگزاري مهر، موسس بنياد بيل و مليندا گيتس در سايت شخصي خود با عنوان "يادداشتهاي گيتس" (the gates notes) در خصوص نقش فناوري در توسعه روشهاي نوين آموزش نوشت:

"من بسيار خوش شانس بودم که در دوران تحصيل آموزگاراني داشتم که دانش آموزان خود را تشويق مي کردند فضاهايي از يادگيري را اکتشاف کنند که درباره اش کنجکاو بودند. آزاد بودن براي آزمايش کردن چيزها به من اجازه داد که عشق به رايانه ها را در وجود خود توسعه دهم و سرانجام اين يادگيري من و همشاگردي ام، پل آلن را به سوي تاسيس مايکروسافت سوق داد."

بنيانگذار غول نرم افزاري دنيا در مقاله خود ادامه داد: "همانطور که به تازگي در کنفرانس سالانه انجمن ملي مدارس مستقل به مديران مدارس گفتم، تجربه شخصي ام در مدرسه يکي از دلايلي است که سبب شد من شيفته کارم شوم. به باور من ما معلمان خوب بسيار زيادي داريم که اگر بتوانيم آنها را شناسايي، ميزان اثربخشي تدريس آنها را اندازه گيري کرده و به آموزگاران در بهتر شدن و عالي شدن کمک کنيم مي توانند معلمان بزرگي شوند. همچنين معتقدم که فناوري مي تواند به معلمان براي اينکه موثرتر باشند و يادگيري را جالب تر کنند کمک کند."

بيل گيتس به همراه همسرش مليندا در هند در طرح فراگيري آموزش

بيل گيتس نوشت: "يکي از شاخصهاي مهم استفاده از فناوري در مدارس اين است که چند دانش آموز در يک کلاس آنلاين ثبت نام مي کنند. بررسيها نشان مي دهد که تعداد دانش آموزان کلاسهاي آنلاين از 45 هزار دانش آموز در سال 2000 به 3 ميليون در سال 2009 افزايش يافته است. نتايج مطالعه اخيري که وزارت آموزش آمريکا انجام داده حاکي از آن است که "يادگيري ممزوج" (ترکيبي از يادگيري آنلاين و تدريس در کلاس درس) بازده دانش آموزان را 14 درصد افزايش مي دهد. اين آمار و ارقام به تحقيقات بيشتري نياز دارند اما مي توانند نشانه هاي دلگرم کننده اي باشند."

رئيس بنياد بيل و مليندا گيتس در يادداشت خود افزود: "بسيار جالب است بدانيد که تعداد توسعه دهندگان سيستمهاي يادگيري آنلاين در فضاهايي چون برنامه هاي جانبي يادگيري موبايل و کتاب الکترونيک رو به رشد است و آموزگاران روز به روز بيشتر به استفاده از يادگيري ممزوج در کلاسهاي درس خود تمايل پيدا مي کنند."

افزايش سرمايه گذاري يادگيري آنلاين (درج در سايت يادداشتهاي بيل گيتس)

به اعتقاد گيتس، چهار گرايش کليدي در يادگيري آنلاين وجود دارد که عبارتند از:

1- ايجاد روشهاي سرگرم کننده تر و تعاملي تر يادگيري نسبت به کتابهاي درسي سنتي

2- استفاده از اينترنت براي يافتن کلاسهاي درس موثر معلمان بزرگ

3- شبکه هاي اجتماعي نيز که امروز به سرعت رو به رشد هستند مي توانند از پتانسيل بالايي براي افزايش همکاري ميان معلمان و دانش آموزان و پيگيري و دنبال کردن مباحث داخل کلاس در درون دنياي مجازي برخوردار باشند

4- انواع جديدي از يادگيري شخصي شده با کمک بازيهاي رايانه اي و ساير ابزارها مي توانند به دانش آموزان و آموزگاران در زمان واقعي يک بازخورد مهم را ارائه کنند

 

معلمان در 60 درصد از زمان تدريس  از منابع خود استفاده مي کنند (درج در سايت يادداشهاي بيل گيتس)

بنيانگذار مايکروسافت در پايان مقاله خود نوشت: "اگر معلمان بخواهند منابع درست تدريس را پيدا کنند واقعاً هيچ محدوديتي براي آنها وجود ندارد. از هم اکنون تا يک دهه بعد، يافتن و استفاده از بهترين محتوا و فناوري به همان اندازه بازکردن يک کتاب متني طبيعي خواهد بود. تبلتها و دسترسي به سرعت بالاي اينترنت همه گير خواهد شد. هر دانش آموز مي تواند يک نقشه يادگيري داشته باشد، چارتهاي درسي خود را بنابر علايق خود انتخاب کند و مسير يادگيري را در داخل و خارج از کلاس درس دنبال کند."

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو